top of page

תחזית האינפלציה עולה | סקירה כלכלית | הראל ניהול תיקים וגמל להשקעה


האינפלציה בסוף 2023 ירדה ל-3 אחוזים. להערכתנו, למרות המדד הנמוך בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בפגישה הבאה בסוף פברואר.

כחלק מההיערכות שלנו לשנת 2024 והתאמה של ניהול התיקים באמצעות מסלולים בקופת גמל להשקעה אנו לוקחים בחשבון כי ציפיות לאינפלציה עולה עשויות לעצור את קצב הורדת הריבית בישראל, ובהתאמה מסלולי ההשקעה השונים הקיימים בקופת הגמל להשקעה בניהם מסלולים המתמחים באיגרות חוב.


או ליצור עמנו קשר/לשלוח הודעת ווטסאפ ישירות לטלפון 050-8494444.

או במייל: info@preplan.co.il 


סקירה כלכלית ישראל | מחלקת המחקר של הראל קופת גמל להשקעה

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.1 אחוז בדצמבר, נמוך מההערכות המוקדמות לאור ירידה חדה מהציפיות במחירי המלונות, יציבות במחירי המזון (בניגוד לציפיות לעלייה) ועלייה מתונה במדד הדיור. לאור זאת האינפלציה בסוף 2023 עמדה על 3.0 אחוזים, בדיוק בגבול העליון של יעד האינפלציה וירידה משמעותית בהשוואה ל-5.3 אחוזים בסוף 2022. בסיכום שנתי התורמים העיקריים לעליית המחירים ב‑2023 היו סעיפי הדיור, המזון והתחבורה (טיסות וביטוחים), כאשר ירידות בולטות נרשמו רק במחירי ההלבשה והריהוט.


האומדנים הראשונים שלנו למדדים הקרובים; 0.1 אחוז בינואר בהובלת הדלק והפיחות שקוזזו עם ירידה עונתית במחירי ההלבשה והנופש. 0.1 אחוז בפברואר, עלייה במחירי המזון והפירות-ירקות. התחזית שלנו ל-12 המדדים הבאים נותרה על 2.7 אחוז עם אפשרות לעדכון כלפי מעלה, כאשר אנו ממתינים לראות האם הפרסומים על העלאת מס סיגריות, המע"מ והשירותים הדיגיטליים יתממשו (ומתי).


להערכתנו, למרות המדד הנמוך בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בפגישה הבאה בסוף פברואר על רקע נתוני הגירעון הממשלתי (ראו בהמשך), פיחות השקל, ועל רקע המשך שיפור בפעילות הכלכלית בכלל ובשוק העבודה בפרט.

 




המלחמה הכפילה את הגירעון ב-2023. האתגר המרכזי כיום הינו הזינוק הצפוי בגרעון בשנת 2024 ובשנת 2025 - התמונה לא ורודה.

הכנסות המדינה ממסים עמדו על כ-33 מיליארד ₪ בדצמבר, שיפור משמעותי בהשוואה לחודשיים הקודמים. חלק מהשיפור כתוצאה מיבוא מוגבר של רכבים (לפני עליית המס על רכבים חשמליים וצמצום הטבות מס על רכבי פלאג-אין). בסיכום שנתי הכנסות המדינה ממסים עמדו על כ-412 מיליארד ₪, ירידה ריאלית של כ-8 אחוזים (מינוס 6% נומינלי) בהשוואה לשנה שעברה. הירידה ההדרגתית בגביית המסים שהחלה עוד במחצית הראשונה של השנה, בעיקר מענף הנדל"ן, הוחרפה עם פרוץ המלחמה שפגעה בצריכה לצד שילוב הקלות, פיצויים ודחיות תשלומים.

 

במקביל, הוצאות הממשלה זינקו בדצמבר, בעיקר הוצאות מערכת הביטחון לשיא חודשי של כ-17 מיליארד ₪. כך בסיכום שנת 2023 הגירעון כאחוז מהתוצר עלה על פי האומדנים הראשוניים ל-4.2 אחוזים, כפול מהערכות לפני המלחמה. יחד עם זאת, האתגר המרכזי הינו הזינוק הצפוי בגרעון בשנת 2024 ובשנת 2025 התלוי בעיקר במשך ובעצימות המלחמה והקיצוצים התקציביים (והעלאות המיסים) הנדרשים לשנים הקרובות. בשורה התחתונה התמונה לא ורודה וגוזרת 1. סיכון משמעותי להורדת הדירוג הממשלתי 2. צורך בגיוס חודשי משמעותי בשנתיים הקרובות 3. קושי אפשרי גם בגיוסי אג"ח של חברות כתוצאה משני הראשונים (תופעת הדחיקהcrowding out  ).

 

מחירי הדירות המשיכו לרדת. הפעילות בענף עלתה מהשפל של אוקטובר, אך היא עדיין ממותנת.

חודש שמיני ברציפות שמדד מחירי הדירות יורד והפעם במינוס 0.2 אחוז (בין אמצע אוקטובר לאמצע נובמבר 2023). כך ב-12 החודשים אחרונים מדד המחירים ירד ב-2 אחוזים וירידה כפולה מכך במדד מחירי הדירות החדשות. נתוני המכירות והמשכנתאות לנובמבר ולדצמבר (ראשוניים) מצביעים אמנם על שיפור משמעותי בהשוואה לאוקטובר, אך זו עדיין רמת פעילות נמוכה בהשוואה לשנים האחרונות. קצב המכירות האיטי מוביל להמשך עלייה בסך הדירות הלא מכורות (65 אלף בסוף נובמבר). העלייה בהיצע לצד המשך המלחמה ממשיכים לתמוך בירידה במחירים בטווח הקצר.


או ליצור עמנו קשר/לשלוח הודעת ווטסאפ ישירות לטלפון 050-8494444.

או במייל: info@preplan.co.il 

 

סחר הסחורות של ישראל התכווץ ב-2023. צמצום הגירעון בחשבון הסחורות יקטין את הלחצים לפיחות השקל.

נתוני סחר הסחורות של ישראל בסוף 2023 היו מעורבים. אמנם יצוא הסחורות (מנוכה עונתיות ללא אוניות מטוסים ויהלומים) רשם עלייה חדה של כ-12 אחוזים בדצמבר, אך זה לאחר ירידה משמעותית בחודשיים הקודמים כתוצאה מהמלחמה. בסיכום שנתי יצוא הסחורות של ישראל התכווץ ב-2023, בחלקו בשל הירידה בביקושים בכל העולם וזאת לאחר השיא שנרשם ב-2022. במבט קדימה על 2024 אנו מצפים לשיפור איטי בסחר המוצרים והסחורות הגלובלי שיחלחל גם ליצוא הישראלי, זאת לצד עלייה בביקושים ליצוא ביטחוני (אחרי המלחמה). במקביל, יבוא הסחורות (ללא מוצרי אנרגיה) המשיך במגמת הירידה האיטית, במיוחד במוצרי צריכה ללא רכבים. איתות לירידה בביקושים של משקי הבית וגם לציפיות של החברות לצמיחה איטית יותר של הצריכה הפרטית השנה. מגמה זו תתרום לצמצום הגירעון בחשבון הסחורות ותקטין את הלחצים לפיחות השקל.

 


 

ניהול תיקים והשקעות באמצעות קופת גמל להשקעה | מסלולי השקעה מגוונים

קופת הגמל להשקעה של חברת הראל מאפשרת ניהול תיקים והשקעות מגוונות לסוגי לקוחות שונים עם צרכים מטרות ויעדים שונים. לקופת גמל להשקעה מספר רב של יתרונות שכדאי להכיר. פתיחה של ניהול תיקים והיתרונות של קופת גמל להשקעה השקעות ניתן לקרוא בכתבה שכתבנו בנושא. אחד מהיתרונות עליהם נשים דגש הפעם הינו מגוון המסלולים הקיימים והאפשרות לנייד כספים בין המסלולים בהתאם להערכות, רמת הסיכון שהגדרנו בתיק ההשקעות והמטרות שהוגדרו בקופת הגמל להשקעה. חשוב לציין כי ניוד בין מסלולי השקעה ובין גופים שונים אינו נחשב לאירוע מס ומאפשר דחיית מס.



או ליצור עמנו קשר/לשלוח הודעת ווטסאפ ישירות לטלפון 050-8494444.

או במייל: info@preplan.co.il 


פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח

bottom of page