top of page

פעם רביעית ברציפות | סקירה שבועית אגף כלכלה ומחקר | ניהול תיקים, פוליסת חיסכון


כצפוי בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 4.75 אחוזים בפעם הרביעית ברציפות (עלייה אחרונה הייתה במאי)

סקירה כלכלית ישראל | פריפלן פמילי אופיס, ניהול תיקים, פוליסת חיסכון פיננסי


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il


הריבית לא יורדת....עדיין. להערכתנו, הריבית תתחיל לרדת במהלך הרבעון הראשון של 2024

כצפוי בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 4.75 אחוזים בפעם הרביעית ברציפות (עלייה אחרונה הייתה במאי), כאשר בהודעה לעיתונות הבנק ציין שהפעילות הכלכלית החלה להתאושש, האינפלציה עדיין מעל לגבולות היעד (3.7%), ולמרות הייסוף בשקל עדיין קיימים סיכונים לפיחות שעלולים להשפיע על האינפלציה. יחד עם זאת, בסיכום ההודעה הבנק הדגיש שאם היציבות בשווקים הפיננסים תתבסס והאינפלציה תמשיך לרדת ייתכן שהמדיניות המוניטרית תוכל לתמוך בפעילות הכלכלית (או במילים יותר עממיות תיתכן הורדת ריבית בקרוב).




להערכתנו, בשער החליפין הנוכחי הריבית תתחיל לרדת במהלך הרבעון הראשון של 2024 לאור הצפי שלנו שנראה במקביל את האינפלציה חוזרת לגבולות היעד. יחד עם זאת, אנו מתקשים לראות את בנק ישראל מפחית את הריבית בצורה משמעותית לפני שיהיה ברור שהבנקים המרכזיים הגדולים בעולם יחלו להוריד את הריבית, מהחשש לפיחות חד.

בנוסף, חטיבת המחקר עדכנה את התחזיות מלפני חודש וחצי (שהייתה להערכתנו יחסית אופטימית). כרגע, הבנק צופה צמיחה של 2.0 אחוזים ב-2024 (1.5% בתחזית שלנו), עם גירעון של כ-5 אחוזים בסוף השנה (אצלנו 6-5 אחוזים) ויחס חוב-לתוצר עולה ל-66 אחוזים. להערכתם ריבית בנק ישראל תרד ב-1 נקודת אחוז במהלך 2024 (3.75%-4.0%) בדומה להערכתנו.

מתגברים הסימנים להתאוששות בפעילות הכלכלית בנובמבר

הנתונים לאוקטובר ממשיכים להתפרסם ומראים על פגיעה משמעותית בפעילות הכלכלית, כך המדד המשולב של בנק ישראל רשם ירידה חריגה של 1.1 אחוזים, הירידה החודשית החדה ביותר מאז הסגר הראשון בקורונה. גם נתוני תאונות הדרכים מראים על רמת הפעילות הנמוכה כאשר נרשם שפל של כל הזמנים במספר תאונות הדרכים.

יחד עם זאת מתגברים הסימנים להתאוששות בפעילות הכלכלית בנובמבר, כאשר סך הרכישות בכרטיסי אשראי המשיכו לעלות, לצד סקר מצב העסקים של הלמ"ס לנובמבר שהראה על שיפור בהיקף הפעילות של החברות. שיעור העסקים עם תעסוקה גבוהה (מעל ל-81%) המשיך לעלות, ובמחוזות תל אביב והמרכז חלה ירידה משמעותית בשיעור העסקים בתעסוקה מינימלית. בענפי המזון, השירותים, המסחר והפנאי עיקר הפגיעה בנובמבר היא כתוצאה של ירידה בביקושים, אך בענפי התעשייה והבינוי עיקר הפגיעה היא בשל היעדרות ומחסור בעובדים. בשורה התחתונה, ההתאוששות הכלכלית נמשכת בנובמבר אך בקצב איטי ועם שונות בין הענפים השונים.

המיתון באירופה נמשך, האינפלציה ביפן עדיין גבוהה ובארה"ב מוכרים פחות בתים.

סקירה כלכלית עולמית | מחלקת המחקר של הראל ביטוח ופיננסים, ניהול תיקים, פוליסת חיסכון פיננסי

התוצר בגוש האירו התכווץ ברבעון השלישי ונראה שכך יהיה הדבר גם ברבעון הנוכחי, כך לפי מדד מנהלי הרכש הראשוני שמצביע על התכווצות בפעילות. הפרסום לצד נתוני האינפלציה בחודשיים האחרונים מחזקים את ההערכה שלנו שגם בגוש האירו תהליך עליית הריבית הסתיים. עם זאת אנו עוד רחוקים מהורדת הריבית במיוחד שלחצי השכר ביבשת עדיין משמעותיים.

הירידה החדה בתשואות האג"ח בארה"ב מחלחלת לריבית על המשכנתאות שעמדה בשבוע האחרון על 7.3 אחוזים (ירידה מכמעט 8% בתחילת החודש). הרמה עדיין מאוד גבוהה והיא ממשיכה למתן את הפעילות, כאשר גם באוקטובר רואים ירידה עקבית במספר מכירות הבתים הקיימים לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010. למרות הירידה במספר העסקאות הדבר פחות מחלחל למחירים ברמה הארצית, כאשר מדד מחירי הדירות רשם אף עלייה קלה בחודשים האחרונים.

בניגוד לרוב המדינות המפותחות בהן האינפלציה במגמה ברורה של ירידה, ביפן נרשמה האצה באינפלציה באוקטובר ל‑3.3 אחוזים בהובלת מחירי התיירות והחשמל (ללא מחירי המזון והאנרגיה היא ירדה ל-4.0%). הפיחות החד בשנתיים האחרונות הוא אחד מהגורמים המובילים לכך לאור המשך המדיניות המרחיבה של הבנק המרכזי. להערכתנו הבנק המרכזי ביפן יחל לצמצם את מדיניותו המרחיבה בשנה הבאה.


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il


הסקירה הכלכלית של מחלקת המחקר והכלכלה של הראל ניהול תיקים, פוליסת חיסכון פיננסי וקופת גמל להשקעה באמצעות פריפלן פמילי אופיס מאפשרת פתיחה של תיק מנוהל החל מ 300,000 ש"ח. בנוסף ישנם פתרונות השקעה נוספים באמצעות פוליסת חיסכון פיננסי וקופות גמל להשקעה המאפשרים ניהול תיקים בסכומים נמוכים יותר.


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il


פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח

bottom of page