top of page

מה יגיד הנגיד? סקירה שבועית 22/08/2023 | הראל פוליסת חיסכון

אנו ממשיכים לארח אצלנו בבלוג סקירות שבועיות של כלכלנים ואנליסטים מבתי השקעות שונים, והפע סקיה שבועית של מחלקת המחקר של הראל ביטוח ופיננסים אשר מאפשרות ללקוחות שלנו להשקיע במגוון רחב של מסלולי השקעה ומכשירים פיננסים שונים. בניהם: ניהול תיקים, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון ומכשירים אלטרנטיביים.


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il

בשורה התחתונה, בניגוד לשנה שעברה, אנו מצפים שהנגיד המרכזי בארה"ב לא יהיה יותר "ניצי" ממה שהפרוטוקולים של הבנק הראו בשבוע שעבר.



בעולם - ארה"ב | מה יגיד הנגיד? | פוליסת חיסכון פיננסי

לאור העלייה בשבועיים האחרונים בתשואות אג"ח הארוכות, הפוקוס של המשקיעים יהיה לנאומו השנתי של נגיד הבנק המרכזי בארה"ב בשישי הזה בכנס בג'קסון הול. לפני כשנה נאומו היה קצר מהרגיל (פחות מ-9 דקות, לעומת 20 דקות ב-2021, ו-כמעט שעה ב-2020) ובו הדגיש שהבנק נחוש להוריד את האינפלציה (אז 8.5%) וצריכים להפנים שזה יוביל ל"כאב" לחברות ומשקי הבית, דבר שתרם אז לסנטימנט שלילי בשווקים. כיום האינפלציה הרבה יותר נמוכה (3.3%) והכלכלה עוד לא במיתון, לכן אנו מצפים שהנגיד ידגיש את ההתקדמות החיובית של האינפלציה לכיוון יעדה. אך יציין שהבנק עוד לא סיים את מלאכתו ושיש עדיין סיכונים אינפלציוניים כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה של הבנק. בשורה התחתונה, בניגוד לשנה שעברה, אנו מצפים שהנגיד לא יהיה יותר "ניצי" ממה שהפרוטוקולים של הבנק הראו בשבוע שעבר.

בינתיים הנתונים מהשבוע האחרון היו טובים כאשר ביולי נרשמה עלייה גבוהה מהצפי של כ-1 אחוז במכירות הקמעונאיות ובייצור התעשייתי. מנגד, סנטימנט הקבלנים ירד באוגוסט, לאחר 8 חודשים רצופים של עלייה. בעיקר בשל המשך העלייה בריבית למשכנתאות שחצתה באוגוסט את רף ה-7 אחוזים (ל-30 שנה) ומקשה על הביקושים.

עולמי | סין - תגובה מתונה (בינתיים) של הבנק המרכזי בסין להאטה.

ההאטה בצמיחה בסין הובילה את הבנק המרכזי בשבוע שעבר להפחתה חריגה של 0.15 נקודת אחוז בריבית. השבוע הבנק הפחית ריביות נוספות (בסין לבנק המרכזי מספר ריביות לטווחים שונים) אך בשיעור מתון יותר של 0.1 נקודת אחוז. בלטה הריבית ל-5 שנים, שמהווה מדד ייחוס למשכנתאות, שנותרה ללא שינוי ייתכן מתוך כוונה שהפחתות הריבית יהיו פחות ממוקדות לענף הבנייה לאור העלייה בסיכונים בענף. ענף הדיור נמצא השנה בהאטה בכל העולם, אך בסין המצב כך עוד מ-2020 כאשר החלו הגבלות הקורונה המחמירות במדינה. לצד הירידה במחירי הדירות כך גם המגמה בהתחלות הבנייה שירדו לרמתן הנמוכה ביותר מזה כ-2 עשורים לאור קשיים של יזמים להשיג מימון (אי תשלום חובות של מספר ענקיות בנייה העלתה את הסיכונים בענף), לצד האטה משמעותית בסך הרכישות (לאור הירידה בביטחון משקי הבית והעלייה באבטלה).

בשורה התחתונה הצעדים האחרונים של הממשלה לא מספיק משמעותיים כדי לעצור את המומנטום השלילי, במיוחד בענף הנדל"ן. ההאטה של סין מחלחלת לעולם, ומשפיעה לשלילה על שכנותיה הקרובות וגם על אירופה, בדגש על גרמניה, לה קשרי מסחר ענפים עם סין.

עוד בסקירה המצורפת: על האינפלציה ביפן שגבוהה מבישראל!!!! והאינפלציה בבריטניה שעדיין בשחקים...


ישראל | שוק העבודה הישראלי בשיא, אך האופק קדימה פחות ורוד. | פוליסת חיסכון וניהול תיקים

שיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים (24 עד 64) ירד ביולי על פי הנתונים מנוכי העונתיות לשפל של 3 אחוזים, קרוב לשפל של כל הזמנים, זאת תוך כדי יציבות בשיעור ההשתתפות. נתון מפתיע ביחס לנתוני הצמיחה בתוצר שהיו פחות מחמיאים ולנוכח עליית הריבית הריאלית. עם זאת, במבט קדימה רואים היחלשות כאשר הביקוש לעובדים ממשיך להתמתן. כך ביולי שיעור המשרות הפנויות ירד ל-3.7 אחוזים, קרוב לרמה הממוצעת מלפני הקורונה. הירידה בסך המשרות הפנויות משותפת כמעט לכל הענפים, כאשר בענף ההיי-טק שחווה את הירידה החדה ביותר בביקוש לעובדים עד כה, נרשמה התייצבות בחודשים האחרונים.

הצמיחה ברבעון השני הייתה טובה, אך ההרכב היה מאכזב.

הצמיחה בישראל ברבעון השני עמדה על 3.0 אחוזים (על פי האומדן הראשוני), בדומה לרבעון הראשון (2.9%) וטוב בהרבה בהשוואה למרבית המדינות המפותחות. עם זאת, במבט מעמיק הרכב הצמיחה היה מאכזב כאשר חלק גדול מהצמיחה נבע מירידה חדה ביבוא (מינוס 11% בהובלת ירידה ביבוא יהלומים), לצד עלייה מהירה בצריכה הציבורית (3.6%). שאר המרכיבים היו מתונים עם עלייה של 1.9 אחוזים בצריכה הפרטית וירידה של 1 אחוז בהשקעות.

והעבר עוד לפנינו, חשוב גם לציין שמידי קיץ הלמ"ס מבצעת עדכונים לשנים הקודמות לאור נתונים חדשים שנאספו, כך במצטבר הצמיחה ב-3 השנים הקודמות עודכנה כלפי מעלה (ראו גרף), דבר שמשפר את מצבה היחסי של ישראל בהשוואה בינלאומית.

מדד המחירים לצרכן הפתיע כלפי מטה בפעם השלישית ברציפות דבר שלצד נתון הצמיחה המאכזב מרחיק העלאה נוספת בריבית

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-0.3 אחוז, פחות מהצפי זו הפעם השלישית ברציפות. עיקר ההפתעה הייתה בעלייה מתונה מהצפי במחירי הטיסות (5.6%) זאת למרות הפיחות בשקל, וירידה חדה מהצפי במחירי ההלבשה-הנעלה (מינוס 4.3%). לאור זאת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-3.3 אחוזים, הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת 2022. אך כבר בחודש הקרוב אנו צופים שנחזור לקידומת 4 אחוזים, כאשר המדד החריג בשנה שעברה (מינוס 0.3% בשל ההפחתה של הבלו) ייצא מהחישוב השנתי. באוגוסט אנו צופים עליית מחירים של כ-0.3-0.4 אחוז, בהובלת סעיפי הדיור והנופש. במדד ספטמבר אנו צופים עליה של כ‑0.1 אחוז כאשר המשך עלייה בסעיף הדיור תקוזז עם ירידה במחירי ההלבשה והמזון (מבצעים לקראת חגי תשרי) והנופש.

המדד הנמוך לצד הרכב הצמיחה המאכזב לרבעון השני יובילו להערכתנו את בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי גם בהחלטה בעוד כשבועיים (4 בספטמבר), זאת למרות הפיחות בשקל.


פריפלן פמילי אופיס מספקת שירות ניהול תיקי השקעות באמצעות מכשירים פיננסים מגוונים לרבות ניהול תיקים, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון, השקעות אלטרנטיביות ועוד. כחלק מהשירות שלנו אנו פועלים מול מרבית חברת הביטוח, בתי ההשקעות וגופים פיננסים נוספים.



טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il



פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח

bottom of page