top of page

הורדת הריבית מתקרבת| סקירה מקומית ישראל | ניהול תיקים, קופת גמל להשקעה


הייסוף בשקל תרם לירידה במדד. האינפלציה מתקרבת לגבולות היעד ואיתה גם הורדת הריבית – יחד עם זאת, להערכתנו, השוק שוב מגזים בהערכת עוצמת ומהירות הירידה.

סקירה כלכלית מקומית | פריפלן פמילי אופיס, ניהול תיקים, פוליסת חיסכון פיננסי

שנת 2023 הייתה מאתגרת מבחינת השקעות וההשפעה על תיקים מנוהלים. ההשפעה ניכרת בניהול תיקים ובמסלולי ההשקעה השונים שהלקוחות שלנו ואנחנו בחרנו. במהלך השנה ביצענו שינויים טקטייים בתיק ההשקעות ובמסלולי ההשקעה השונים בפוליסת חיסכון פיננסי וקופת גמל להשקעה, על מנת להתאים את התיקים לקצב העלאת הריבית של בנק ישראל, האינפלציה והתנודות בשוק ההון הישראלי והמקומי.


מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר ירד ב-0.3 אחוז, נמוך מההערכות המוקדמות עם ירידה חדה מהצפי במחירי הטיסות (תודות לייסוף בשקל), לצד ירידה במדד הדיור והפירות. לאור זאת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-3.3 אחוזים. האומדנים הראשוניים שלנו לדצמבר סביב ה-אפס כאשר עלייה במחירי הטיסות והמזון יקוזזו עם השפעות הייסוף בשקל וירידה עונתית בשכירות. לינואר התחזית גם כן דומה (בין אפס למינוס 0.1%), אך הדבר תלוי בהחלטת הממשלה לגבי עדכון מחיר הדלק והחשמל (הבלו על הבנזין והפחם). ב-12 המדדים הבאים אנו צופים אינפלציה של כ-2.3 אחוזים, כאשר בשע"ח הנוכחי היא תחזור לגבולות יעד בנק ישראל בעוד כחודשיים. הערכה זו, לצד התגברות הציפיות להורדת ריבית של הבנקים המרכזיים בארה"ב ובגוש האירו יובילו להערכתנו את בנק ישראל להוריד את הריבית במהלך הרבעון הראשון של 2024, זאת כמובן כפוף להתפתחויות בשע"ח, בתקציב ובמלחמה. יחד עם זאת, להערכתנו שוק ההון שוב מגזים בהערכת עוצמת ומהירות הירידה.

 

העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים גדל ערב המלחמה ולהערכתנו יישאר ברמה הנוכחית דבר שתומך בהתחזקות השקל.

הדגשנו עוד בתחילת המלחמה שישראל החלה אותה במצב כלכלי יחסית טוב, עם אבטלה נמוכה ועודף משמעותי בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, שעמד על 5.7 מיליארד דולר על פי הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר. להערכתנו העודף יישמר גם במהלך השנה הבאה; אנו צופים עלייה ביבוא מוצרים וחומרים לשיקום לצד ירידה ביבוא מוצרי צריכה, דבר שישמר את הגירעון במאזן הסחורות. במקביל, המשך גידול מתון ביצוא ההיי-טק שיפצה על הירידה החדה בתיירות הנכנסת. נוסף על כך ישנן ציפיות שהסיוע האמריקאי יגדל בשנה הבאה. העודף מהווה את הגורם הבסיסי שתומך בחוזקו של השקל (בטווח הקצר המלחמה וביצועי שווקי המניות יקבעו את הכיוון).

במקביל, סך ההשקעות הישירות בישראל עמד על כ-4.3 מיליארד דולר ברבעון השלישי, הרבעון הטוב ביותר השנה. במבט על 3 הרבעונים הראשונים סך ההשקעות הישירות נמוך משמעותית בהשוואה לשנים הקודמות, בעיקר בשל העלייה החדה בריבית בעולם. עם זאת, הורדת הריבית הצפויה במהלך השנתיים הבאות צפויה לעצור את המומנטום השלילי.

 


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il



שיפור בנתוני נובמבר ותחילת דצמבר - המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית דוחה להערכתנו את הצורך בהורדת ריבית מהירה.

נתוני סקר כוח האדם הראשוניים לחודש לנובמבר הראו על שיפור בהשוואה לאוקטובר כאשר נרשמה ירידה קלה במספר העובדים הנעדרים זמנית מהעבודה מסיבות כלכליות (כלומר בעיקר חל"ת) ל-240 אלף, לעומת 280 אלף באוקטובר. עובדים אלו אינם נכללים בחישוב האבטלה הרשמי אחרת המספר היה עומד על כ‑10 אחוזים. הנתונים לשבועיים הראשונים של דצמבר הראו מגמה דומה עם המשך ירידה בסך תובעי האבטלה החדשים בלשכת התעסוקה, קרוב לרמה שנרשמה ערב המלחמה.

בנוסף, נמשך השיפור בפעילות הכלכלית בשבועיים הראשונים של דצמבר כאשר סך ההוצאה היומית בכרטיסי אשראי קרוב לרמה הממוצעת ב-3 הרבעונים הראשונים של השנה (על פי נתונים מנוכים עונתיות). יש כמובן שונות בין הענפים עם התאוששות במכירות קמעונאיות, מסעדות, שירותים ודלק, מול התאוששות איטית בהרבה בענפי הפנאי, התרבות והתיירות.

המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית (לצד ההקלות הספציפיות שבנק ישראל כבר עושה) דוחה להערכתנו את הצורך בהורדת ריבית מהירה לכלל המשק.


סקירה כלכלית, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון פיננסי ומה שבניהם

הסקירה הכלכלית מפורסמת אחת לשבוע על ידי מחלקת המחקר והכלכלה של הראל ניהול תיקים, פוליסת חיסכון פיננסי וקופת גמל להשקעה . באמצעותנו ניתן לפתוח תיק השקעות מנוהל במכשירי השקעה שונים ומגוונים ובהתאם לסכום ההשקעה הראשוני, אנו מזכירים כי ניתן לבצע הפקדה שנתית לקופת גמל להשקעה בגובה של 76,000 ש"ח לת.ז, בסכומים גבוהים יותר הפתרונות שלנו הם פוליסת חיסכון פיננסי וניהול תיקים.



טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il


פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח

bottom of page