top of page

החלטה אחרונה ל 2023 | סקירה שבועית עולמית| ניהול תיקים, פוליסת חיסכון


בשבוע הבא מרבית העולם יתחיל בחופשה ארוכה (חג המולד וראש השנה האזרחי) שתימשך עד לתחילת 2024. לכן מספר רב של החלטות ריבית נדחסו לתקופה של ימים בודדים בשבוע הקרוב. ספוילר: רוב הבנקים המרכזיים ישאירו את הריבית ללא שינוי (אבל לא כולם).

טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il 


סקירה כלכלית עולמית | פריפלן פמילי אופיס, ניהול תיקים, פוליסת חיסכון פיננסי

השבוע - החלטת ריבית אחרונה השנה (זהירות ספויילר)

את עיקר תשומת הלב יתפסו הבנקים המרכזיים הגדולים:

  • מחר (רביעי) הבנק המרכזי בארה"ב ישאיר, להערכתנו, את הריבית ללא שינוי בפעם השלישית ברציפות על 5.25-5.0 אחוזים כאשר הפוקוס יהיה על התחזיות המעודכנות ונאום הנגיד. בהחלטה הקודמת הנגיד הדגיש שהעלייה בתשואות אג"ח תרמה להחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי, אך מאז התשואות ירדו בחדות לאור הערכות שהריבית תחל לרדת כבר בעוד מספר חודשים. אנו צופים שהנגיד יציג קו ניצי יחסית ויצנן את הסיכויים להורדה קרובה של הריבית תוך התייחסות לכך שקצב עליית השכר עדיין מהיר מידי וכך גם אינפלציית הליבה (נתון שצפוי להתפרסם היום).

  • בחמישי גם הבנק המרכזי בגוש האירו ישאיר, להערכתנו, את הריבית ללא שינוי על 4.5 אחוזים. הנתונים הכלכליים החלשים מהציפיות בחודש האחרון לצד הירידה המהירה מהצפי באינפלציה (תודות לירידה במחיר הנפט) הגבירו את הציפיות בשווקים להורדת ריבית כמעט וודאית כבר בעוד 3 חודשים. אנו סבורים שהנגידה תדגיש שלמרות הנתונים הערכה זו מוקדמת מידי, והבנק לא יקבל החלטה ולפני שיתבררו תוצאות המשא ומתן על השכר של איגודי העובדים הגדולים ביבשת בתחילת 2024.

  • כשעה מאוחר יותר הבנק המרכזי בבריטניה ישאיר, להערכתנו, גם הוא את הריבית על 5.25 אחוזים בפעם השלישית ברציפות. אמנם האינפלציה במגמת ירידה (4.6%) אך אינפלציית הליבה גבוהה מאוד (5.7%) ומספר חברים בבנק המרכזי אף עדיין מצדדים בהעלאה נוספת של הריבית. לכן גם בתחזיות המעודכנות לא נראה הורדה משמעותית של הריבית לפני 2025. החלטות הריבית בעולם והתוואי העתידי שיסתמן בהן יהוו משקל רב בשיקולי הריבית של בנק ישראל בעוד כ-3 שבועות.


במסגרת ועדת ההשקעות הפנימית שלנו אנו מייחסים חשיבות רבה להחלטות טקטיות בתוך תיק ההשקעות של הלקוחות שלנו במסגרת ניהול תיקים ופוליסת חיסכון פיננסי. ובמידת הצורך מבצעים שינויים במבנה ההשקעות ומסלולי ההשקעה השונים בהתאמה לכל אחד מהלקוחות שלנו.

 

עוד החלטות שכדאי שנשים לב אליהן :

  • בחמישי הבנק המרכזי בנורבגיה ייתכן ויעלה את הריבית (הבנק המערבי האחרון שעוד עושה את זה?) ברבע נקודת אחוז ל-4.5 אחוזים (להערכתנו הסיכויים הם 50/50). זאת לאור אינפלציית ליבה מאוד גבוהה כ-5.8 אחוזים (רחוק מיעד ה-2%) לצד המשך הפיחות החד במטבע המקומי.

  • בחמישי הבנק המרכזי בברזיל יוריד את הריבית בפעם הרביעית ברציפות בעוד חצי נקודת אחוז ל-11.75 אחוזים, לאור המשך הירידה העקבית באינפלציה (4.8% באוקטובר) והתחזית קדימה. אנו מצפים שהנגיד יאותת על כוונה להורדה נוספת גם בהחלטה הבאה, אך ההחלטה תהיה תלויה גם בעוצמת המדיניות המרחיבה של הממשלה החדשה.

  • בחמישי הבנק המרכזי במקסיקו ישאיר את הריבית ללא שינוי על 11.25 אחוזים, אך אנו מצפים מנגיד הבנק לאותת על הורדת ריבית קרובה באחת מההחלטות הבאות לאור הירידה באינפלציית הליבה וההאטה בצמיחה.

  • בשישי הבנק המרכזי ברוסיה יעלה שוב את הריבית. אך לאחר עלייה חדה מהצפי של 2.0 נקודות אחוז בהחלטה הקודמת שהביאה את הריבית ל-15 אחוזים, קשה לכמת בכמה יעלו הפעם (כנראה בפחות) כדי למתן את האינפלציה העולה והמשך הלחצים לפיחות.

 

בסין וביפן ההחלטות יתקבלו בשבוע הבא. (שם אין את האילוץ של חופשת חג המולד).

 

שוק העבודה בארה"ב חזק, אך במגמת האטה. הפוקוס היום בצהריים (שלישי) על נתוני האינפלציה.

בארה"ב דוח התעסוקה האחרון לצד הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר המשיכו להצביע על שוק עבודה חזק, אך גם על המשך מגמת היחלשות. בנובמבר נוספו כ-200 אלף משרות חדשות אך נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה. ענפי הבריאות, החינוך והממשלה בלטו בהוספת עובדים, אך ענף הקמעונאות השיל משרות, זאת בניגוד לעונתיות הרגילה של גיוס עובדים זמניים סביב החגים בסוף השנה. שיעור האבטלה ירד קלות ל-3.7 אחוזים תוך כדי שיפור קל בשיעור ההשתתפות. השכר השעתי המשיך לעלות בקצב מהיר של 4 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים, אך פחות בהשוואה לחודשים הקודמים וסך המשרות הפנויות ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים וחצי. בנוסף, מדד מנהלי הרכש לענפי השירותים עלה מעט יותר מהצפי בנובמבר ל-52.7 נקודות, אך עדיין רמה נמוכה במבט היסטורי.

 

היום בצהריים (שלישי) יתפרסמו נתוני האינפלציה ואנו צופים ירידה קלה (3.2% באוקטובר) תודות לירידה במחירי הנפט, אך יציבות באינפלציית הליבה (4.0% באוקטובר). הנתונים תומכים בהשארת הריבית ללא שינוי.


במסגרת ניהול תיק הלקוחות שלנו אנו מבצעים מעת לעת שינויים טקטייים ואסטרטגיים במכשירים הפיננסים השונים, פוליסת חיסכון פיננסי, קופת גמל להשקעה וניהול תיקים בהתאם לצרכי הלקוח, המטרות והיעדים הפיננסים שלו.

 

סין ממשיכה בדפלציה וההרחבה הממשלתית צפויה להתגבר

הפעילות הכלכלית בסין ממשיכה להיות ממותנת גם ברבעון הנוכחי, כך גם על פי האינפלציה שירדה למינוס 0.5 אחוז בנובמבר. בניכוי מחירי המזון היא ירדה ל-0.4 אחוז, הרמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה. רצף הנתונים הוביל את חברת דירוג האשראי Moody's להוריד את אופק הדירוג של המדינה לשלילי (A1), לאור חששות לגבי חובות חלק מהרשויות המקומיות במדינה שנשענות מאוד על מיסים מענף הנדל"ן שנחלש.

 

בשבוע שעבר הממשלה הודיעה על כוונתה להגדיל את ההרחבה הפיסקאלית, זאת על מנת לעמוד ביעד הצמיחה של 5 אחוזים בשנת 2024. כדי לעשות זאת הממשלה תצטרך להגדיל רשמית את יעד הגירעון מעבר ל-3 אחוזים. בנוסף, אנו מצפים להורדה נוספת של חלק מהריביות בסין בהחלטה בשבוע הבא, דבר שימשיך לתמוך להערכתנו בהיחלשות המטבע המקומי.


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il




טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il


פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח

bottom of page