top of page

עכשיו זה רשמי! התוצר בישראל מתכווץ | הראל קופת גמל להשקעה


התוצר בישראל התכווץ בשיעור חריג של כ-19 אחוזים (בשיעור שנתי) ברבעון האחרון של 2023, נתון לא מפתיע לאור המלחמה וקרוב להערכות המוקדמות.

סקירה כלכלית ישראל | מחלקת המחקר של הראל קופת גמל להשקעה

הנתונים הראשוניים לרבעון הנוכחי (הראשון של 2024) מצביעים על צמיחה מהירה ושיפור בשוק העבודה.

התוצר בישראל התכווץ בשיעור חריג של כ-19 אחוזים (בשיעור שנתי) ברבעון האחרון של 2023, נתון לא מפתיע לאור המלחמה וקרוב להערכות המוקדמות. עלייה רבעונית של כ-17 אחוזים בהוצאה הציבורית (זינוק של יותר מ-60% בהוצאה הביטחונית!!!) קוזז עם ירידה ברוב כל המרכיבים האחרים כגון ירידה רבעונית של כ-8 אחוזים בצריכה הפרטית ו-25 אחוזים בהשקעות. לאור זאת הצמיחה השנתית ב-2023 עמדה על 2.0 אחוזים (על פי האומדנים הראשוניים). התכווצות של 0.1 אחוז במונחי תוצר לנפש.  


או ליצור עמנו קשר/לשלוח הודעת ווטסאפ ישירות לטלפון 050-8494444.

או במייל: info@preplan.co.il 





 

הנתונים הראשוניים לרבעון הנוכחי (הראשון של 2024) מצביעים על צמיחה מהירה, גם כתוצאה של צריכה שנדחתה מהרבעון הקודם. השיפור בפעילות בא לידי ביטוי בהכנסות ממסים, ברכישות בכרטיסי אשראי ובנתוני שוק העבודה. כך בינואר נרשמה ירידה משמעותית נוספת במספר העובדים הנעדרים זמנית מהעבודה מסיבות כלכליות (בעיקר חל"ת) ל-64 אלף, לעומת כ‑280 אלף באוקטובר. בנוסף, מספר המשרות הפנויות זינק ב-17 אחוזים בינואר (על פי נתונים מנוכים עונתיות) גבוה מהרמה שלפני המלחמה. עלייה נרשמה בכל הענפים ובמיוחד בשירותי האירוח והאוכל, לאחר הירידה החדה בחודשיים הראשונים של המלחמה.


האינפלציה חזרה לגבולות היעד. להערכתנו היא צפויה להישאר בחלקו העליון של היעד (3-2 אחוזים) עד לסוף השנה.

מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר נותר ללא שינוי 0.0 (מעט נמוך מהצפי המוקדם לעלייה של 0.1). עלייה במחירי הדלק המזון והבריאות קוזזו עם ירידה גדולה מהצפי במחירי הנופש והטיסות לחו"ל. בעקבות המדד האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל-2.6 אחוזים, חזרה לתוך גבולות יעד בנק ישראל (1% עד 3%) לראשונה מזה כשנתיים. להערכתנו היא צפויה להישאר בחלקו העליון של היעד (3-2 אחוזים) עד לסוף השנה, בשער החליפין הנוכחי.


במבט קדימה, בחודשים הקרובים אנחנו נכנסים לרצף של מדדים חיוביים (פברואר עד מאי). התחזית הראשונית לפברואר עומדת על 0.3 אחוז לאור העלייה במחירי החשמל, הסיגריות והמזון ועלייה דומה במדד מרץ. את התחזית ל-12 המדדים הבאים העלנו ל-3.0 אחוזים, בשל עליית המע"מ המתוכננת לינואר 2025.


המדד לא משנה את ההערכה שלנו שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה בשני הקרוב (26 בפברואר), גם בשל התרחקות הצפי להורדות ריבית בעולם. להערכתנו הריבית תרד השנה, אך בקצב מתון מהצפוי בשוק ההון.


שוק הדיור. שיפור במכירות בדצמבר אך נמשכת המגמה השלילית במכירות יד-שנייה.


מדד מחירי הדירות בבעלות רשם עלייה מפתיעה של 0.7 אחוז (בין אמצע דצמבר לאמצע ינואר), עלייה ראשונה מזה 10 חודשים כאשר ב-12 החודשים האחרונים המדד ירד ב-1.4 אחוזים (מדד מחירי הדירות החדשות ירד ב-3%). למרות העלייה אנו עדיין סבורים שבטווח הקצר הלחצים לירידת מחירים לא הסתיימו, לאור המשך הגידול המהיר בהיצע הדירות החדשות שנותרו למכירה שעלה ל-67 אלף בדצמבר והמשך הירידה במכירות דירות יד-שנייה. בדצמבר נרשם שיפור בסך המכירות של הדירות החדשות, במיוחד לאחר הירידה החדה באוקטובר ונובמבר וכך גם במכירות דירות יד-שנייה. אך נתוני המגמה ממשיכים להראות על ירידה משמעותית במכירות יד-שנייה במיוחד השוואה לעשור האחרון.


קופת גמל להשקעה | תיק השקעות מנוהל באמצעות מסלולי השקעה מגוונים

 קופת הגמל להשקעה של חברת הראל מאפשרת פתיחה של תיק השקעות עם יתרונות רבים, ניתן לקרוא בכתבה שכתבנו בנושא. אחד מהיתרונות המובנים הינו המגוון הגדול של מסלולי השקעה בקופת הגמל להשקעה גם בחברת הראל וגם בבתי השקעות אחרים. המגוון הגדול של מסלולי השקעה ופתיחה של מלולי השקעה חדשים כל העת מאפשרים לנו כמתכננים פיננסים לנהל תיק השקעות במסגרת קופות גמל להשקעה ובהתאמה ללקוח, והתמורות בשוק ההון והכלכלה הישראלית והעולמית.



או ליצור עמנו קשר/לשלוח הודעת ווטסאפ ישירות לטלפון 050-8494444.

או במייל: info@preplan.co.il 


פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח

bottom of page