top of page

בנק ישראל עוצר לקחת אוויר - סקירה שבועית | הראל פוליסת חיסכון, קופת גמל להשקעה


בשורה התחתונה אנו ממשיכים להעריך כי קיימת הסתברות גבוהה לכך שריבית בנק ישראל תעלה פעם נוספת בהמשך השנה לאחר עליית הריבית הבאה באירופה ובארה"ב ושבניגוד לציפיות בשוק האג"ח הריבית תישאר גבוהה זמן ממושך.

בחירת מסלולי השקעה: פוליסת חיסכון, קופת גמל להשקעה, ניהול תיקים

אנו שבים ומזכירים כי במסגרת מכשירים פיננסים שונים כגון קופת גמל להשקעה, פולית חיסכון, ניהול תיקים קיימים מסלולי השקעה רבים ומגוונים המתאימים מצד אחד לסוגי משקיעים שונים ומצד שני מתאימים למצבי שוק שונים. בנוסף, חשוב לשים לב כי מסלולי ההשקעה השונים בפוליסת חיסכון וקופת גמל להשקעה מגלמים בתוכם רמת סיכון שונה. אנו ממליצים תמיד לבצע חלוקת נכסים בפוליסת חיסכון וקופת גמל להשקעה באמצעות מתכנן פיננסי ופנסיוני או מנהל פמילי אופיס.


הגעתם אלינו דרך הסקירה הכלכלית של מחלקת המחקר של הראל פוליסת חיסכון / קופת גמל להשקעה? קבלו מאתנו מתנה, פגישת תכנון פיננסי ופנסיוני קצרה ותכליתית בה נעזור לכם ונתאים עבורכם את תיק ההשקעות ללא עלות:* ווטסאפ לטלפון: 050-8494444


או במייל: info@preplan.co.il


בארץ בנק ישראל עוצר לקחת אוויר

לאחר 10 עליות ריבית רצופות, בנק ישראל הותיר את הריבית אמש ללא שינוי על 4.75 אחוזים לאור הערכתם שהריבית מרסנת ומתחילה להשפיע על הכלכלה והאינפלציה. עם זאת, הודגש שהוועדה "רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה". במסיבת העיתונאים נגיד הבנק הדגיש את תרומת הפיחות בשקל לאינפלציה הגבוהה, שאם יימשך ידרוש ריבית גבוהה עוד יותר.





חשוב לנו לחזור ולהזכיר את דעתנו שמאחר שישראל הינה משק פתוח וקטן למעשה הריבית בישראל לא נקבעת רק בירושלים ואם הריבית תמשיך לעלות בעולם (להערכתנו כן, בהחלטות ריבית בארה"ב ובגוש האירו ב-26 ו-27 ביולי), הדבר מעלה מאוד את הסיכוי שהריבית תעלה בארץ בהחלטה הבאה ב-4 בספטמבר. זאת כמובן לצד הגורמים המקומיים כמו דביקות האינפלציה המקומית וההתפתחויות בשער החליפין.


במקביל בנק ישראל פרסם את תחזיותיו המעודכנות. תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית עודכנה כלפי מעלה ל-3 אחוזים (לאור הצמיחה החזקה מהצפוי ברבעון הראשון) אך התחזית ל-2024 עודכנה בחצי נקודת אחוז כלפי מטה. הבנק צופה שהאינפלציה תחזור לגבולות היעד רק במהלך הרבעון השני של שנת 2024, לפיכך הריבית צפויה להישאר ברמה הנוכחית 4.75 או 5.0 אחוזים גם בעוד כשנה דבר שאיננו מתומחר כיום בשוק ההון. הנגיד ציין במסיבת העיתונאים שכמו בכל דיאטה הקושי הוא להוריד את "הקילוגרמים האחרונים" ולכן יצטרכו להשאיר את הריבית גבוהה לזמן ממושך כדי להורידה חזרה בוודאות לגבולות היעד.


עוד בנושא האינפלציה, הנתון החשוב השבוע יהיה מדדי המחירים לצרכן לחודש יוני שיתפרסמו בשישי הקרוב. אנו צופים עלייה של 0.2 עד 0.3 אחוז בהובלת מחירי המזון, השכירות והנופש שיקוזזו חלקית עם ירידה במחירי ההלבשה והפירות. לאור הפיחות האחרון בשקל והצפי לעלייה במחירי התחבורה הציבורית התחזית ל-12 החודשים הבאים עלתה ל-3.1 אחוזים.

השכר בישראל לא נשחק ולהערכתנו ימשיך לתמוך באינפלציה.

השכר הממוצע למשרת שכיר של העובדים הישראלים ממשיך לצמוח ועלה ב-5.4 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים (עד מאי). כך בניגוד לארה"ב ולחלקים באירופה, השכר הממוצע של השכיר הישראלי לא נשחק למרות האינפלציה הגבוהה (4.6% במאי). נתון זה ממשיך לתת רוח גבית לאינפלציה במיוחד מאחר שחלק מההסבר לעליית השכר הממוצע הוא העלייה בשכר המינימום.

הכנסות המדינה ממיסי נדל"ן קטנות ודווקא ההכנסות ממס הבלו גדלות. הגירעון ימשיך לעלות.

הכנסות המדינה ממסים עמדו על כ-32 מיליארד ₪ ביוני, ירידה נומינלית של כ-5 אחוזים בהשוואה ליוני בשנה שעברה (7% במונחים ריאליים). בדומה לחודשים האחרונים, תרמו לכך גבייה נמוכה ממסי נדל"ן בהשוואה לשנתיים הקודמות, לצד ירידה בגביית מיסים עקיפים. נקודה מעניינת בנתוני הכנסות המדינה ממסים הינה שלמרות המשך הפחתה במס הבלו על הדלק, ההכנסות מהמס עלו לשיא חדש ביוני, לאור גידול בצריכה – להערכתנו זו עדות מעניינת (אם אין לאוצר איזה הסבר טכני לתופעה) לכך שסביר שמס הבלו אכן לא יעיל כלכלית וגורם לירידה בנסועה – דבר שהופך אותו ליעיל מאוד מבחינה סביבתית.

הגירעון בתקציב כאחוז מהתוצר המשיך כצפוי לעלות ל-0.9 אחוזים (ב-12 החודשים האחרונים) כאשר ההוצאה הציבורית עלתה קלות. להערכתנו התרחבות הגירעון תימשך בעקביות בהמשך השנה, כאשר במהלך 2024 השילוב של האצה בהוצאה הממשלתית לצד קיפאון בהכנסות ממסים עלולים להוביל את הגירעון למספרים משמעותיים מעל היעד הממשלתי.

בעוד כשבועיים החלטת הריבית בארה"ב כאשר בפעם הקודמת הבנק בחר להותירה ללא שינוי. הסיכומים מאותה ההחלטה הראו שמרבית החברים בוועדה מאמינים שיצטרכו לחזור ולהעלות את הריבית עוד פעמיים עד לסוף השנה, תרחיש סביר שהנגיד הדגיש בנאומיו האחרונים. אחת מהסיבות העיקריות לכך היא אינפלציית השירותים הגבוהה שאמנם יורדת, אך בקצב איטי בהרבה מהאינפלציה הכללית, שתתפרסם מחר (רביעי) וצפויה לרדת קרוב ל-3 אחוזים. "יציאה" של המדד החריג (1.2%) ביוני בשנה שעברה יהיה התורם העיקרי לכך.

הצרות של סין לא דומות לצרות של אף אומה אחרת

בעוד שברוב העולם מתמודדים עם אינפלציה גבוהה ומחשבים כמה עוד להעלות את הריבית, בסין התמונה אחרת כאשר האינפלציה המשיכה לרדת וביוני עמדה על-אפס (מינוס 0.2% ללא מחירי המזון). זוהי עדות נוספת להאטה בפעילות הכלכלית בסין ברבעון השני, כפי שאפשר לראות גם בהמשך הירידה במדד מנהלי הרכש (בדגש על ענפי השירותים), כאשר החברות פחות אופטימיות לגבי המשך הפעילות הכלכלית.

לאור זאת אנו מצפים לצמיחה מזערית ברבעון השני שתתפרסם ביום שני הקרוב, במידה והתרחיש יתממש הדבר יקשה על הממשלה לעמוד ביעד הצמיחה של כ-5 אחוזים, ויחייב אותה להרחבה נוספת, אם זה בהשקעה בתשתיות או בהורדה נוספת של הריבית.

במקביל, מדד המחירים ליצרן כבר בטריטוריה שלילית זה זמן ממושך עם ירידה חדה מהצפי של 5.4 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני, בעיקר בשל המשך ירידה במחירי חומרי הגלם והאנרגיה. תרמו לכך החולשה המתמשכת בשוק הדיור למגורים לצד היתרון ברכישת מוצרי אנרגיה מרוסיה במחירים תחרותיים יותר. הירידה במחירים ליצרן תאפשר ליצואנים מסין להמשיך ולהפחית מחירים לשאר התעשיינים בעולם, שמתמודדים עם חולשה בביקושים מתחילת השנה.

לאחר שבתחילת השנה נשיא ארה"ב הטיל הגבלות משמעותיות על יצוא טכנולוגיית שבבים מתקדמת לסין (ובהמשך גם על שימוש בשירותי ענן), עד לשבוע האחרון התגובה של סין הייתה מינורית. אך החל מהחודש הבא סין תטיל הגבלות על יצוא של מספר חומרי גלם (שסין היא היצרנית הגדולה בעולם בפער משמעותי מול הבאה בתור) שהכרחיים להרכבת שבבים מתקדמים. זה צעד נוסף במאבק בין המעצמות שפוגע בהיתרונות הגלובליזציה, ומקטין את ההשפעה של ירידת המחירים בסין על שאר העולם.


הגעתם אלינו דרך הסקירה הכלכלית של מחלקת המחקר של הראל פוליסת חיסכון / קופת גמל להשקעה? קבלו מאתנו מתנה, פגישת תכנון פיננסי ופנסיוני קצרה ותכליתית בה נעזור לכם ונתאים עבורכם את תיק ההשקעות ללא עלות:* ווטסאפ לטלפון: 050-8494444


או במייל: info@preplan.co.il



פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח

bottom of page