top of page

סקירה שבועית 18/07/2023 | פריפלן פמילי אופיס

אנחנו ממשיכים לפרסם ולארח אצלנו בבלוג במסגרת משרד הפמילי אופיס וועדות ההשקעה שאנו מקיימים עבור לקוחותינו, סקירות כלכליות של גופים פיננסים מולם אנו פועלים בשוטף, הפעם מצורפת סקירה כלכלית של מחלקת המחקר והאנליזה של הראל חברה לביטוח, אשר מספקת ללקוחות מגוון רחב של מכשירי חסכון והשקעה לרבות, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון, ניהול תיקים ועוד.


פריפלן פמילי אופיס מספקת שירות ניהול תיקי השקעות באמצעות מכשירים פיננסים מגוונים לרבות ניהול תיקים, קופת גמל להשקעה,פוליסת חיסכון, השקעות אלטרנטיביות ועוד. כחלק מהשירות שלנו אנו פועלים מול מרבית חברת הביטוח, בתי ההשקעות וגופים פיננסים נוספים.


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il





הריבית עושה את העבודה - סקירה שבועית אגף כלכלה ומחקר | פריפלן פמילי אופיס


בישראל

שיעור האבטלה בישראל עדיין מאוד נמוך, אך הביקוש לעובדים מצטמצם ברוב הענפים דבר שיוביל להערכתנו לירידה בקצב עליית השכר.

שיעור האבטלה בישראל נותר על 3.6 אחוזים ביוני (על פי נתונים מנוכים עונתיות), בדומה לרמה שבה התחלנו את הרבעון השני. יחד עם זאת, סך המשרות הפנויות במשק המשיך לרדת זה החודש העשירי ברציפות ואף נתוני החודשים הקודמים עודכנו כלפי מטה. כך לראשונה מזה שנתיים וחצי שיעור המשרות הפנויות ירד אל מתחת ל-4 אחוז. מלבד ענף הבינוי, הירידה בביקוש למשרות היה רוחבי בדגש על שירותי אירוח ובתעשיית המידע‑והתקשורת (היי-טק). להערכתנו, המשך הירידה בביקוש לעובדים תוביל ברבעונים הבאים לירידה בקצב עליית השכר.

חודש שני ברציפות של הפתעה כלפי מטה במדד המחירים לצרכן שנותר ללא שינוי ביוני מול צפי לעליה של 0.2 עד 0.3. עלייה במחירי המזון והנופש קוזזה עם ירידה עונתית במחירי הפירות והירקות ובמחירי ההלבשה. עיקר ההפתעה (שלנו) הייתה בעלייה של 0.1 אחוז בלבד במדד הדיור, השינוי החודשי הנמוך ביותר מזה יותר משנה. יחד עם זאת, להערכתנו עדיין מוקדם להכריע שעליית מחירי השכירות מאטה משמעותית לפני שיתפרסמו 2 המדדים הבאים (יולי/אוגוסט) כאשר כרבע מכל חוזי השכירות מתחדשים בחודשי הקיץ, ולנוכח המשך גל העלייה מרוסיה ואוקראינה.

לאחר המדד האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה ל‑4.2 אחוזים, הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנה. התחזית הראשונית שלנו היא לעלייה של 0.4 אחוז במדד יולי בהובלת השכירות והנופש (בישראל ובחו"ל) ושיעור דומה גם באוגוסט (כולל הצפי לעלייה במחירי התחבורה הציבורית). תחזית האינפלציה שלנו ל-12 החודשים הבאים יורדת ל-2.7 אחוזים, לאור הייסוף האחרון בשקל והשפעתו על מחירי הנופש בחו"ל ביולי ואוגוסט.

השורה התחתונה היא שבסבירות גבוהה גם בהחלטה הבאה בתחילת ספטמבר בנק ישראל לא יעלה את הריבית, זאת בהנחה שלא נראה פיחות משמעותי בשקל עד אז. עם זאת, צריך לצנן את הציפיות לשינוי כיוון. להערכתנו, הריבית לא צפויה לרדת בקרוב: אינפלציית הליבה בישראל עדיין גבוהה, שוק העבודה הדוק, הסיכונים הפוליטיים והביטחוניים עדיין יכולים להביא לפיחות משמעותי בשקל ולבסוף נראה שבארה"ב ובאירופה עוד לא סיימו להעלות את הריבית.

מחירי הדירות בישראל נותרו כמעט ללא שינוי מתחילת השנה.

מדד מחירי הדירות בבעלות ירד ב-0.3 אחוז (בין אמצע אפריל לאמצע מאי 2023), חודש שני ברציפות של ירידה ולמעשה המחירים נותרו כמעט ללא שינוי ב-7 החודשים האחרונים. מגמה זו צפויה להערכתנו, להימשך לאור הריבית הגבוהה שתישאר כך לפחות עד לסוף השנה לצד ההאטה בצמיחה.

במקביל, פורסם שבחודש מאי היצע הדירות החדשות שנותרו למכירה המשיך לעלות לכ-60 אלף. מנגד, יש לזכור שאנחנו נמצאים בעיצומו של גל עלייה מרוסיה ואוקראינה (כ-100 אלף עולים חדשים בשנה ורבע האחרונות) דבר שמשפיע גם על מחירי השכירות ושמסייע למנוע קריסה בצד הביקוש לנדל"ן.

בעולם

נתוני האינפלציה מחר בבריטניה יכריעו בכמה יעלה הבנק המרכזי את הריבית בחמישי הבא. התחזקות הפאונד מקטינה את הצורך בלהעלות את הריבית מעבר ל-6 אחוזים.

שיעור האבטלה בבריטניה ממשיך לזחול כלפי מעלה ל-4.0 אחוזים במאי (3.7% בתחילת השנה). אך אין בנתון זה כדי למתן את קצב עליית השכר שהאיץ יותר מהצפי ל-7.3 אחוזים, ב-12 החודשים האחרונים עד למאי. הנתון מגביר את הסיכוי להערכתנו לעלייה נוספת של חצי נקודת אחוז בריבית בשבוע הבא. נתוני האינפלציה שיתפרסמו מחר (רביעי) יהוו משקל מכריע בהחלטה.

השווקים מתמחרים שהריבית בבריטניה תחצה השנה את רף ה‑6 אחוזים, אנו סבורים שהתרחיש לא לוקח בחשבון את הייסוף החד בפאונד השנה (בעיקר מול הדולר) שימתן את האינפלציה המיובאת (לקראת סוף השנה) ויקטין את הצורך בריבית כל כך גבוהה.

בארה"ב – התמתנות מדדי המחירים לצרכן וליצרן לא יעצרו להערכתנו את עליית הריבית של הבנק בשבוע הבא, אך גוברים הסיכויים שזו תהיה הפעם האחרונה.

האינפלציה בארה"ב ירדה ביוני ל-3.0 אחוזים, הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים, וגם ללא מוצרי המזון והאנרגיה נרשמה ירידה מהירה מהציפיות ל-4.8 אחוזים, בעיקר בשל ירידה חדה במחירי הטיסות. בנוסף, מדדי המחירים ליצרן המשיכו להתמתן כאשר עלו ב- 0.2 אחוז בלבד ב-12 החודשים האחרונים, בעיקר בשל ירידה במחירי האנרגיה. למרות ההתמתנות בקצב עליית המחירים, אינפלציית השירותים הגבוהה והמשך העלייה המהירה בשכר יובילו להערכתנו את הבנק להעלות את הריבית ברבע נקודת אחוז בשבוע הבא, תרחיש שגם מתומחר בסבירות גבוהה בשווקים.

הבנק המרכזי בקנדה העלה את הריבית ברבע נקודת אחוז ל-5 אחוזים בהתאם לציפיות. זאת הייתה העלייה השנייה ברציפות לאחר שמוקדם יותר השנה הבנק עצר את העלאות הריבית, אך נאלץ להמשיך לאור אינפלציית השירותים הגבוהה והמשך החוזקה של הצריכה הפרטית. הנגיד אותת שהם שוקלים לעצור שוב בהחלטה הבאה, מכיוון שהם לא רוצים לדכא יותר מידי את הפעילות הכלכלית, ושהפוקוס יהיה כמובן על נתוני האינפלציה.


והצרות של סין. הצמיחה ברבעון השני בסין האטה אף יותר מהציפיות המוקדמות דבר המגביר את הסיכוי לתמיכה ממשלתית נוספת. אך דפוס הפעולה של השלטונות בעבר היה להגיב בצעדים קטנים.

לאחר ששלטונות סין הסירו את הגבלות הקורונה בשלהי 2022 (ורוב האוכלוסייה נדבקה והבריאה) הדבר תרם לצמיחה חזקה מאוד ברבעון הראשון. אך האינדיקאטורים האחרונים הראו שהמומנטום לא נמשך ואכן הצמיחה ברבעון השני האטה ל-3 אחוזים בלבד בשיעור שנתי. היחלשות הצריכה הפרטית (ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני צמחו המכירות הקמעונאיות ב-3.1% בלבד), הירידה בביקושים הגלובליים לסחורות והמשך החולשה בשוק הדיור למגורים תרמו לכך. לאור זאת הממשלה תתקשה לעמוד ביעד הצמיחה השנתי של כ-5 אחוזים ללא צעדים מרחיבים נוספים. אך הדפוס של ממשלת סין בעבר היה להגיב במתינות ובזהירות ואנו מצפים לצעדים דומים בחודשים הקרובים.

ואכן, למרות הנתונים החלשים הבנק המרכזי הותיר את הריבית ומדיניותו ללא שינוי, זאת לאחר שהפחית את הריבית מעט בחודש הקודם, אנו מצפים לצעדים נוספים עד לסוף הרבעון, במיוחד בשוק הדיור למגורים.


פריפלן פמילי אופיס מספקת שירות ניהול תיקי השקעות באמצעות מכשירים פיננסים מגוונים לרבות ניהול תיקים, קופת גמל להשקעה,פוליסת חיסכון, השקעות אלטרנטיביות ועוד. כחלק מהשירות שלנו אנו פועלים מול מרבית חברת הביטוח, בתי ההשקעות וגופים פיננסים נוספים.


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח



bottom of page