top of page

שנהיה לראש ולא לזנב - סקירה שבועית 12/9 הראל ביטוח ופיננסים | ניהול תיקים, פוליסת חיסכון, גמל להשקעה

שנהיה לראש ולא לזנב - סקירה שבועית הראל ביטוח ופיננסים | ניהול תיקים, פוליסת חיסכון, גמל להשקעה

ביום שישי, רגע לפני ערב ראש השנה, הלמ"ס תפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט ואנו צופים עלייה של כ-0.4 אחוז בהובלת המשך ההתייקרות במחירי השכירות, הנופש, והתחבורה (טיסות והפיחות בשקל). במבט לאחור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים צפויה לעלות חזרה ל-4 אחוזים לאחר "יציאה" טכנית של מדד אוגוסט הקודם שהיה שלילי על רקע הפחתה המשמעותית במס הבלו אז מהחישוב. התחזית שלנו למדד ספטמבר עולה ל‑0.2 אחוז לאור הפיחות בשקל שנמשך גם בשבוע האחרון במיוחד מול הדולר (שהתחזק משמעותית בעולם). להערכתנו, במידה והפיחות יתמיד הדבר מגביר את הסיכוי לעלייה בריבית לאחר החגים. בעבר חלק מהפיחות בא לידי ביטוי באופן מהיר באינפלציה דרך מחיר הדלק, אך בחודשים האחרונים האוצר צמצם את התמסורת ע"י התאמה מקבילה בבלו על הדלק (למעלה או למטה). יחד עם זאת, מאחר שליבוא חלק משמעותי בצריכה של משקי הבית הישראלים השפעת שער החליפין תגיע דרך מוצרי הצריכה האחרים גם אם הדבר ייקח יותר זמן.

אבל עוד לפני כן בעולם....

מחיר הנפט ממשיך לעלות והאינפלציה בארה"ב תעלה מחר זה החודש השני ברציפות.

מחיר חבית נפט המשיך לעלות ובשבוע האחרון חצה את רף ה-90 דולרים לחבית (מסוג Brent), לאחר הודעה נוספת השבוע של קרטל אופ"ק (בהובלת ערב הסעודית) על השארת הגבלות ההפקה הנוכחיות עד לסוף השנה. העלייה במחיר הנפט תבוא לידי ביטוי במדדי המחירים בכל העולם ותמשיך לאתגר את הבנקים המרכזיים. מחר (רביעי) נראה זאת בארה"ב שם האינפלציה להערכתנו תעלה זה החודש השני ברציפות ל‑3.6 אחוזים (3.2% ביולי). למרות זאת אנו צופים עדיין שהריבית תישאר ללא שינוי בשבוע הבא, לאור דוח התעסוקה האחרון וההנחה שלנו שבמקביל אינפלציית הליבה (4.7% ביולי) תתמתן. לא רק מחירי הדלק מאתגרים את הפד, גם המשך חוזקה של ענפי השירותים. כך על פי מדד מנהלי הרכש של מכון ISM לאוגוסט שעלה יותר מהציפיות ל-54.4 נקודות, הנתון הטוב ביותר מזה כחצי שנה עם עלייה מקבילה בתת-סעיף המחירים.



חמישי "שמח" באירופה. גוש האירו במומנטום שלילי, למרות זאת להערכתנו הריבית תעלה ביום חמישי.

בחמישי תתפרסם החלטת הריבית בגוש האירו ואנו מצפים לעלייה נוספת של רבע נקודת אחוז בריבית לאור האינפלציה הגבוהה (5.3% באוגוסט) והצפי שהעלייה האחרונה במחירי האנרגיה תקשה על האינפלציה לרדת משמעותית בחודשים הקרובים. השווקים הפיננסים חלוקים בדעתם לגבי העלאת הריבית השבוע לאור התגברות הנתונים החלשים; בהם עדכון כלפי מטה של סנטימנט החברות באוגוסט ל-46.7 נקודות, הירידה במכירות הקמעונאיות, והמשך החולשה של ענף התעשייה בהובלת גרמניה עם ירידה חדה מהצפי ביולי במדד היצור התעשייתי ובהזמנות חדשות במפעלים. האם זאת תהיה עליית הריבית האחרונה? הנגידה תדגיש שזה יהיה תלוי בנתונים שיתפרסמו אך איתות לכך נראה בתחזיות המעודכנות שהבנק יפרסם לצמיחה ולאינפלציה. אם נראה עדכון משמעותי כלפי מטה, זה רומז שתהליך עליית הריבית בגוש האירו קרוב מאוד לסיום.

ואצלנו....

הגירעון בתקציב המדינה ימשיך לעלות – היעד בשנת 2024 דווקא יורד.

הכנסות המדינה ממסים באוגוסט עמדו על כ-34 מיליארד ₪, ירידה נומינלית של כ‑3 אחוזים בהשוואה לאוגוסט בשנה שעברה (מינוס 7% ריאלית). המגמה של החודשים האחרונים נמשכה; ירידה חדה בהכנסות מנדל"ן, ירידה מתונה יותר בגביית מיסים מחברות במקביל לעלייה בסך החזרי המס. הוצאות הממשלה המשיכו לעלות (כצפוי לאחר אישור התקציב) והגירעון המצטבר בתקציב המדינה ב-12 החודשים האחרונים עלה ל-1.3 אחוזים. על פי התחזית שלנו הגירעון בסוף שנת 2023 יעמוד סביב 2.2 אחוזים כאשר במהלך 2024 השילוב של האצה בהוצאה הממשלתית לצד קיפאון בהכנסות ממסים צפויים להוביל את הגירעון למספרים שיהיו גבוהים משמעותית מהיעד הממשלתי (שדווקא יורד בשנה הבאה ל-2.25 אחוזים.)

החברות שומרות על אופטימיות, הצרכנים מעט פחות.

סנטימנט החברות בישראל נותר חיובי ואף השתפר קלות באוגוסט, כך על פי סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס. בענף הבנייה נמשכה ההקלה במגבלות הציוד והעובדים ומרבית חברות לא מדווחות עדיין על קושי משמעותי בגיוסי אשראי. בענף המסחר הקמעונאי מצפים להאצה במכירות (ייתכן לקראת חגי תשרי) ובהיי-טק נמשך השיפור בביקושים ליצוא (גם תודות לפיחות בשקל). חריג היה ענף המלונאות שם נרשמה הרעה בלינות תיירים וישראלים. הנתון תואם לנתונים בחודשים האחרונים שהציג ירידה בסך כניסות התיירים לצד עלייה בנופש של ישראלים בחו"ל.

במקביל, מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס הראה על ירידה קלה באוגוסט, עם שינויים קלים בהשוואה לחודשים האחרונים כאשר נרשמה מעט יותר פסימיות של משקי הבית לגבי מצבם הכלכלי בשנה הקרובה.


מצורפת לנוחיותכם הסקירה הכלכלית המלאה בקובץ המצורף:

weekly12Sep2023
.pdf
הורידו את PDF • 981KB


פריפלן פמילי אופיס מספקת שירות ניהול תיקי השקעות באמצעות מכשירים פיננסים מגוונים לרבות ניהול תיקים, קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון, השקעות אלטרנטיביות ועוד. כחלק מהשירות שלנו אנו פועלים מול מרבית חברת הביטוח, בתי ההשקעות וגופים פיננסים נוספים.


טלפון: 050-8494444 או במייל: info@preplan.co.il


פריפלן - פמילי אופיס, עוסקת בתכנון פיננסי ופנסיוני, פיננסים השקעות ופנסיה עם ותק של מעל 15 שנים, האמור לעיל וכל המידע המופיע באתר הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני ו/או ייעוץ מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור על ידי בעל רישיון המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על אחריותו בלבד. פוליסות ביטוח כפופות לחיתום הנקבע על ידי חברת הביטוח, התנאים המלאים והקובעים הם התנאים המופיעים בפוליסות הביטוח עצמם ומופיעים באתרי חברות הביטוח השונות ט.ל.ח


bottom of page